Catatan Dahulu.. :)

By ismishima - January 31, 2015

"Macam nak u-turn balik je ke zaman sekolah dulu."
"Kenapa Abang?" Soal seorang junior.
"Biah (suasana) kat sekolah ni buatkan aku rindu nak kembali lah. semua berserban dan berjubah kot."
"Atau.. Abang rindu tengok muslimat tudung labuh?" Perli junior.
Sentap!
*****
"Aku masuk surau sekolah lama, rasa macam malu je dengan diri aku yang dahulu."
"Kalau dahulu aku mampu meluangkan masa untuk berzikir bersama-sama di surau, kenapa tidak pada masa hari ini?"
"Aku bimbang sekiranya hari ini lebih teruk dari semalam."
*****
Aku ambil sebuah kerusi untuk duduk di dalam dewan,
"Disinilah medan tarbiyah menengah aku bermula." tersenyum aku sendirian. smile emoticon
kerna aku adalah perantau dari Kuala Lumpur di bumi Ma'ahad ini.
*****
Dulu aku pernah kena halau dari kelas sebab tak siap kerja sekolah,
Dan teacher yang menghalau aku itu bukan mengajar untuk gaji, tetapi untuk mentarbiyah.
Beliau keluar daripada kelas menemui aku sambil mengajar aku mengira di atas simen menggunakan kapur.
*****
"Kalau dahulu, depa bersembang kosong tanpa isi bila time kami budak-budak. Tetapi sekarang, depa dah berubah kerna depa bercakap dengan penuh falsafah dan ilmiah."
Dan itulah sahabat-sahabat kami ketika kami dibangku sekolah setelah mereka berjaya dalam pengajian.


SEE U DI IPT smile emoticon

  • Share:

You Might Also Like

0 comments

nama:
umur: