alam kubur

By ismishima - May 16, 2013



Rasullah SAW bersabda “Kubur adalah tempat akhirat yang pertama. Jika selamat di tempat ini, maka tempat2 berikutnya akan dilalui dengan lebih mudah”.
Teringat ana kata2 seorang ustaz. Amalan kita akan menentukan mati kita. Mati kita akan menentukan alam barzakh kita. Alam barzakh kita akan menentukan alam akhirat kita. Jika baik maka baik la akhirnya dan jika buruk maka buruk la akhirnya.
Pilihan di tangan kita. Kita yang menentukan baik dan buruknya. Allah telah menjadikan manusia itu sebaik2 makhluk. Jika Allah menjadikan seseorang itu cacat atau tidak sempurnya sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat makhluknya dan juga hikmah yang tak terjangkau oleh akal fikiran kita yang terbatas ini.
Di dalam Al-Quran menceritakan bagaimana malaikat berasa hairan apabila Allah telah menjadikan manusia itu kalifah bumi sedangkan ia nanti akan membawa banyak kebinasaan di muka bumi. 
Allah berfirman kepada malaikat “Sesungguhnya aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak ketahui”. Jadi sebagai hamba-Nya kita hendaklah redha dengan apa yang ditentukan dan berusaha menjadi hamba-Nya yang terbaik.
Hamba yang terbaik adalah hamba yang taat kepada segala perintah tanpa banyak soal dan tidak menderhaka kepada tuannya.

  • Share:

You Might Also Like

0 comments

nama:
umur: